Sztuka Agaty Słowak balansuje między tym, co osobiste i autobiograficzne, a tym, co porusza ją politycznie. Jej technika malarska może się wydawać zwodniczo tradycyjna: Słowak gra z konwencjami
malarstwa różnych epok, nawiązując do klasycznych dzieł renesansu, baroku i klasycyzmu, aby feministycznie „przepisać się” przez tradycję dyktowaną przez wielkich malarzy mężczyzn. Jej ulubiona
kolorystyka jest „brudna” i ciemna, artystka wykorzystuje też formuły malarstwa realistycznego dla podkreślenia silnej ekspresji. Jej motywy: rytuały, miłość, cierpienie, sceny nawiązujące treścią i formą do
mitologicznych, wydają się głęboko zakorzenione w czymś pierwotnym i magicznym. Artystka wykorzystuje wielkie tematy sztuki europejskiej: szaleństwo, śmierć i archetypy: macierzyństwo, siostrzeństwo, relację kobiety i mężczyzny, walka płci o dominację, a zwłaszcza relacje, często
homoerotyczne, między kobietami, wydobywając pierwotność emocji we współczesnych związkach. Archetypiczność podkreśla obecność zwierząt i motywów zwierzęcych i nie-ludzkich w jej pracach,
przez co zdają się one nawiązywać do całościowego biologicznego życia, także tego poza czysto ludzkim. Pomaga jej w tym nawiązywanie do rytuałów, magii, a także świata wiejskiego, pejzażu naturalnego
zabarwionego mrokiem. Jej portrety są głęboką psychologiczną penetracją jej modeli. Relacje pozostają najważniejszym tematem, w ich często najbardziej drapieżnym, nieupudrowanym kulturą wymiarze, przy
czym artystka koncentruje się zwłaszcza na przeżyciach kobiet i ich sytuacji w świecie społecznym, opowiadając o powszechnej mizoginii. Jej dyplom „Jestem piękna. Jestem wielką artystką” zawierał instalację rzeźbiarską, stanowiącą eksplorację zakazu legalnej aborcji w Polsce i jej brutalnych skutków z życiu kobiet. Osobną część jej zainteresowań stanowią wątki autobiograficzne, gdzie artystka drąży własne dzieciństwo, pamięć i życie rodzinne w napięciu do życia dorosłego i erotycznego, badając swoją tożsamość.
„Autoportret z krzyżowaniem spermy i krwi: Self-portrait with sperm and blood crossing”,
2023, oil on canvas, 90 x 70 cm.